Helaas is het weer even afzien voor ons motorrijders nu het seizoen weer voorbij is. Voor een enkele “Die-Hard” Harley winterrijder nagelaten gaan we onze motoren weer opbergen tot ongeveer Maart/April volgend jaar. En, laten we wel wezen, het afzien is voorbij voordat je het weet, toch!?
Daarom hier enkele tips voor het winterstallen van je ‘dierbare’ zodat ie in het nieuwe seizoen weer fris en fruitig de weg opgaat:
1) Banden
Als je de mogelijkheid hebt kun je de motor het beste op houten blokjes zetten zodat de banden los van de grond staan. Hierdoor voorkom je de vorming van een platte kant. Is het niet mogelijk om de motor op houten blokjes te zetten zorg dan in ieder geval dat de banden goed op spanning staan, hierdoor zullen de banden minder snel inzakken dan met lagere spanningen.
2) Benzinetank
Met een stalen tank is het aan te raden om de motor met een geheel volle tank weg te zetten. Hierdoor is de kans op roestvorming in de tank veel kleiner. Ook heb je bij een geheel volle tank minder last van verdamping, waardoor je benzine in betere conditie blijft. Er zijn allerlei toevoegingen voor bij je benzine die ervoor zorgen dat je motorblok merkbaar beter loopt als je hem weer in gebruik neemt. Zoals bijvoorbeeld Forté. Er zijn twee flesjes, een voor nu, dus met het winter stallen (no 1), en een voor als je de motor weer in gebruik neemt (no 2). De winter toevoeging (Forté 2) moet je geheel in de tank mikken, en dan uiteraard de motor even laten draaien. Deze toevoeging neutraliseert de schadelijke stoffen in benzine en dit zorgt voor minder corrosie en uitdroging van rubber delen en slangen. Er zijn heel veel van zulke toevoegingen Bardhal, Wynns, Putoline enzovoort.
3) Accu
Met gebruik van een druppellader zoals de Optimate 3 onderhoud je de accu. In tegenstelling tot oudere acculaders die de accu de hele dag onder spanning zetten, of juist constant leeg laten lopen en dan weer opladen (wat niet goed is voor de accu, omdat deze niet onbeperkt kan worden opgeladen) loopt de Optimate 3 constant een een programma langs, en onderhoud volledig automatisch de accu. (leuk cadeautje voor onder de kerstboom)
4) Roest
Bescherm je chrome delen van de motor door deze in te vetten met siliconen spray of een middel zoals WD40. De remschijven en remblokjes mag je uiteraard niet behandelen. Aanbrengen of sprayen en dan wel even licht uitwrijven
– Velgen/ spaken/wielnaaf
– Achterbrug
– Frame
– Motorblok
– Achterveer
– Uitlaatdemper en bochten
– Voorvork
– Stuur
5) Stallen:
Een droge en warme garage is natuurlijk het beste maar niet iedereen heeft die luxe.
Zet je de motor buiten bespaar dan zeker niet op een goede motorhoes en zorg ervoor dat de hoes ademend is. Als je al een hoes hebt en deze er af haalt en de motor is nat, dan kun je die beter vervangen voor een kwalitatief betere hoes. Als je de motor binnen kunt stallen dan is dat uiteraard nog beter, ook dan is een binnenhoes aan te raden, een volledig ademende hoes zodat er geen vocht onder blijft ‘hangen’ is ook hier het belangrijkste.
Je kunt ook overwegen om zo’n vochtvreter onder de hoes , dus gewoon op de grond onder de motor te zetten, dit is een kunststof bakje met een zakje met vocht opnemende korrels, en kost iets van 4 euro bij de action. Overigens werkt dat in de winter ook goed in je auto, onder je voorstoel, daardoor beslaan je ruiten iets minder snel aan de binnenkant.
Zorg dus goed voor jezelf en je motor want we kijken er weer naar uit jou en je motor in het nieuwe seizoen te begroeten!
Ps.
Vergeet niet je motorkleding eens even te checken op (kleine) beschadigingen of losgeraakte naden, ritsen of knopen want nu heb je ruim de tijd om het zelf te repareren danwel naar een kleermaker te brengen. Ook je helm kan wel een opfrisbeurt gebruiken na zo’n motorseizoen. De meeste motorhelmen hebben losse afneembare binnenvoeringsstukken en die kan je dan (let op de wasvoorschriften) mooi reinigen en rustig op kamertemperatuur laten drogen…tijd genoeg natuurlijk! Google op internet naar goeie tutorial filmpjes, er zijn er legio!