RCT Praag van dag tot dag door Chris van Leeuwen

Dag 1 van de Rock City Chapter Praag reis
Zaterdag 30 juni, we zijn weer onderweg!!!! De groep verzamelde zich in Deventer, waar een groot gedeelte ook de nacht had doorgebracht. De start ging voor sommige niet vlekkeloos, thuis erachter komen dat je motor extra beveiligd stond, dmv een geparkeerde auto voor je garagebox. Op zich niet erg, maar als je zelf niet in het bezit bent van de autosleutels wordt het toch een iets ander verhaal #danmaardepolitiebellen!! Maar goed, we gaan weer op pad, naast het hotel is een pompstation, ff snel de brommers volgooien!! Wel benzine tanken hoor en geen diesel, zoals een van de deelnemers…..dus dan maar de wegenwacht bellen en wachten….uiteindelijk is iedereen onderweg en kunnen we volop genieten van het mooie weer, ‘s avonds iedereen veilig aangekomen bij het hotel waar de gastheer een Griekse sfeer en eten serveerde, met deze temperaturen lijkt het net Griekenland!!

Dag 2 van de Rock City Chapter Praag reis
Vandaag een relaxte start, geen grote afstand om af te leggen en wederom fantastisch weer.
Kort na de start kwamen we bij een auto/motor museum, PS Speicher. Je had de mogelijkheid on deze te bezoeken, wij niet gedaan maar wel gebruik gemaakt van het leuke restaurant om koffie te drinken. Toen iedereen weer vertrokken was en wij op het punt van stonden, kwam er nog een groep Hollanders aan, de ‘andere’ Rock City Chapter groep, ook onderweg naar Praag, kwamen daar ook even kijken. na de hartelijke begroeting gingen we ieder ons eigen weg. Vandaag ging de route door het nationale park Harz. Mooie wegen, vergezichten en plaatsen onderweg naar Wernigerode. Tussendoor de TT in Assen gevolgd en uiteraard ook de maxistrale race in Oostenrijk. Lekker gereden en iedereen weer veilig binnen. Oh ja, vandaag ook op bezoek geweest bij de koning!!!

Dag 3 van de rock City Chapter Praag reis
Vandaag alweer (het begint saai te worden) mooi weer. De route brengt ons naar Leipzig, we verlaten het mooie Harz gebied en komen via, veelal wat vervallen dorpjes, in de eerste grotere stad (Halle) terecht. Hier wordt volop gewerkt om de grauwe oost-Duitse flats om te bouwen naar meer westelijkste normen, ook de wegen worden aangepakt, wat resulteerde in wat afwijkingen in de route’s. Maar ja, de drukke stad, goh wat hebben we dat gemist….NOT!!! Daarna door naar Leipzig, aftassen bij het hotel en door naar de plaatselijke Harley dealer. Mooie grote zaak met alleraardigst personeel, meteen gevraagd of ze m’n motorolie wilde controleren/bijvullen, zodat ik veilig verder kan met het inrijden van het nieuwe motorblok. De monteur had er wat olie bijgestaan en ik liep daarna achter hem aan, om de motorolie af te rekenen. Maar daar dacht de hij anders over, nee hoor u hoeft niets te betalen, service…… mij volkomen verbijsterd achterlatend. Ik als rechtgeaarde Hollander was natuurlijk blij dat ik geld had bespaart, om het kort daarna tocht maar uit te geven aan een dealer T-shirt. Maar goed, iedereen is ook vandaag weer veilig binnengekomen en morgen wacht ons weer een mooie dag!!

Dag 4 van de Rock City Chapter Praag reis
Eerst even dit; toen ik gisteravond dag 3 schreef, kwamen de eerste berichten binnen van het afgelasten van de Harley dag Woerden!!! (https://www.ad.nl/woerden/harleydag-woerden-afgewezen-wegens-banden-scamps-met-satudarah~a2aea17d/).Mijn Woerden! Een feest voor alle motorrijders (iedereen en elke motor was altijd meer dan welkom!) en alle Woerdenaren afgelast omdat er een connectie zou zijn van de plaatselijke Motorclub met een nu verboden mc…..dus?? Lekker belangrijk!!! De organisatoren van dit altijd geweldige evenement staan als hardwerkende, sociale burgers bekend, die hebben maar 1 doel; een groot feest organiseren!!! Gisteren hoopte ik nog dat het allemaal wel los zou lopen en onze burgervader, Victor Molkenboer, vandaag lachend zou hebben gemeld dat het allemaal verkeerd gecommuniceerd zou zijn……NOT! Jammer!!!
Maar goed, we zijn op weg naar het grootste Harley feestje (in Europa) van dit jaar, Praag. Vandaag een mooie route op de planning die ons van Leipzig naar de grens Duitsland/ Tsjechië brengt. Onderweg wederom mooie vergezichten en kleine dorpjes en dat allemaal onder een strak blauwe lucht en . Ook kwamen we door Dresden, een mooie drukke stad, waar we meteen ook maar de plaatselijke Harley dealer gingen sponsoren door ( ja we hebben er nog niet genoeg…) een mooi dealer T-shirt te kopen. Na Dresden gingen we rijden in een van Duitsland mooiste gebieden, op de grens met Polen en Tsjechië. Nooit geweten dat het hier zo mooi kon zijn!!! Door alle indrukken en mooie lange route, kwamen we redelijk laat pas aan bij het hotel, geen probleem, we hadden de voorkeuren voor het avondeten alvast gestuurd via de app en konden zo aanvallen na aankomst. Top!! Morgen gaan we, met een kleine omweg via Polen, richting Praag en kan het echte feest gaan beginnen. Ik heb er zin in!! Zeker omdat er van verschillend kanten vrienden van ons Chapter onderweg zijn, die we daar weer gaan zien, kan niet wachten….. we gaan Praag en de wereld laten zien dat Harley rijders een feestje kunnen bouwen, ik hoop dat onze burgervader in Woerden dat ook wil zien…

Dag 5 van de Rock City Chapter Praag reis
Praag, ja Praag, vandaag was het dan zover dat we aangekomen zijn in Praag. Maar zoals vaker gezegd, de reis is belangrijker dan de bestemming. Nou ja, misschien is dat kort door de bocht maar zeker is wel dat de reis hier naar toe geweldig was. Vandaag reden we van Duitsland naar Tsjechië en dan weer naar Polen om uiteindelijk Tsjechië weer binnen te rijden en koers te zetten richting Praag. Ook vandaag was het weer prachtig weer, al waren er voor het eerst wat (onschuldige) wolken te zien. De route bracht ons eerst door de bergen en daarna afdalend richting Praag. Hoe dichter we in de buurt kwamen, hoe drukker en chaotischer het werdt. Maar ja dat hoort bij een grote stad, eenmaal binnen de stadsgrenzen merkte we meteen de drukte op van het optreden van de Rolling Stones. Veel mensen met zo’n lik T-shirt gingen op weg om de oude heren nog eens te zien optreden. Naar wat ik heb gehoord was het een goed optreden. We zitten in Praag aan de rand van de stad in een enorm hotel, waar ook nog bikers zitter uit; Frankrijk, Engeland, Italië en uiteraard (wij) uit Nederland. Ook kwamen er nog vele bussen binnen, die Aziaten kwam brengen. Harley rijders nemen dit weekend Praag over, maar die vele duizenden toeristen die (misschien onwetend?) hebben ook hun ruimte nodig, ook bij de hotelbar, wat resulteerde in chaos en lange wachtrijen om een biertje te kunnen bestellen, hopen dat dat morgen een stuk beter gaat als op het rally terrein het 115 years feestje echt losbarst…

Dag 6 van de Rock City Chapter Praag reis
Vandaag een relaxte dag, naar de plaatselijke Harley dealer om de motorolie te laten verversen. Het motorblok is nu 1600 km oud en het inrijden is gebeur. De lokatie van de dealer is net buiten de stad en ruim van opzet. Dat kwam goed uit want mijn olieverversing duurde toch wel wat langer dan verwacht, tja met zoveel Harley’s in Praag zijn er ook veel potentiële klanten……. Wat wel leuk was tijdens het wachten is dat er veel mensen ook de dealer bezochten om een T-shirt oid aan te schaffen. Onder hen ook veel bekenden, wat de wachttijd behoorlijk draaglijker maakte. Na de dealer gingen we op weg naar het rally terrein, midden in de stad. Dat bleek iets makkelijker gezegd dan gedaan, veel wegen waren (preventief) afgesloten en de navi had er best moeite mee. Eenmaal bij het rally terrein aangekomen moest er natuurlijk een parkeerplek gevonden worden, de parkeerhulpjes waren behoorlijk ijverig maar verloren daarbij wel het overzicht. Dat resulteerde ik lege plekken bij de ingang, maar overvolle parkeerplekken verderop!tja, alle begin is lastig denk ik dan maar. Op het terrein op zoek naar de stand waar ik m’n bestelde rallypack kon ophalen, door de grootte van het terrein was dat best een opgave met 33 graden en . Uiteindelijk het rallypack opgehaald en toen met de motor terug naar het hotel, ondertussen was het weer aan het omslaan en kwamen de eerste regendruppels naar beneden, gelukkig!! Ik was al bang dat deze Rock City Travel reis droog zou verlopen, maar nee gelukkig is die score tot op heden 100%. Het bleek een kort buitje te zijn, maar toch genoeg om deze te tellen! aangekomen bij het hotel eerst maar ff een biertje, om daarna eigenlijk geen puf meer te hebben om met de metro/bus/tram terug te gaan, dus lekker gegeten in het hotel en voor de rest ff helemaal niks!! Het lijkt wel vakantie. Morgen gaan we lekker een stukje rijden en daarna door naar het rally terrein om het feestje ‘s avonds door te zetten.

Dag 7 van de Rock City Chapter Praag reis
Dag 7, we zijn een week onderweg en het feestje duurt hier nog wel even. Vandaag toch maar weer een fijn stukje wezen rijden, met de groep waarmee ik de laatste 2 dagen opgetrokken ben. Aangevuld met wat extra rijders die anders zo alleen achter zouden blijven (ja soms kunnen we best aardig zijn!!!!) na de regen van gisteravond begon de dag hier zwaar bewolkt, ook was het niet geheel droog, maar meer dan een paar pogingen tot een regenbui hebben we niet gehad. Tja en waar ga je heenrijden als je in Tsjechië bent, uiteraard naar een andere Harley dealer . Daar aangekomen werdt de koffie (met koek!!) klaargezet en was aan warm welkom ons deel. Top!!! Na de snelle lunch koersten we weer terug richting Praag, om de bandjes op te halen die ons toegang verschaft tot de parade die morgenochtend wordt gereden, dwars door de binnenstad van Praag!!! Omdat er maar 4200 Harley’s is en een selectie procedure geweest wie wel en wie niet kan deelnemen. Dat geregeld en daarbij ook meteen weer een hoop Chaptervrienden ontmoet en gesproken, waardoor het snel later werdt……., daarna terug naar het hotel om de brommer te stalken en terug naar de stad met de metro. Prima geregeld hier! In de stad gegeten en toen…….vanuit de stad naar het rally terrein, ehh hoe zat dat ook alweer? Er zijn maar 3 metro lijnen onder de stad; een rode, groene en een gele. Zo moeilijk kan het toch niet zijn zou je denken……laat ik het zo zeggen, we hebben heel veel van Praag gezien vanavond, het is alleen jammer dat we overal onderdoor reden…….morgen nieuwe kansen!!! Eerst de parade en dan de stad maar eens echt gaan ontdekken!

Dag 8 van de Rock City Chapter Praag reis
De laatste dag in Praag, tijd voor de parade!! Vanmorgen vroeg naar de opstelplaats, het zonnetje deed al lekker z’n best en op de opstelplaats was het al een drukke bedoening. De route ging dwars door Praag en dat heeft nog wel wat consequenties voor het overige tram, bus, auto en fietsverkeer. De politie was ruim aanwezig en iedereen die dacht dat ze met de auto wel even tussen de motoren kon gaan rijden, werdt op zeer duidelijke manier naar de kant gedirigeerd. Top geregeld!!! Je vraagt je dan ook meteen af, kan dit ooit in Nederland? Nee, met de angst- en kostenpolitiek van Nederland is zo’n evenement helaas ondenkbaar, jammer. Maar goed, de stad stond vol met enthousiaste toeschouwers, ongelofelijk zoveel mensen er op de parade waren afgekomen, je voelde je even koninklijk.. De parade eindigde op het rally terein en daar konden we de rest van de groep ook weer terugvinden. De rest van de dag doorgebracht op het terein en terloops ook nog even de handtekeningen van Bill en Karen Davidson gescoord!!! Van Bill had ik hem al van vorig jaar in Amerika, nu hoefde hij er alleen maar ‘18. bij te zetten. Toch uniek…. De rest van dag werdt gevuld met relaxen en (nog meer) genieten. Morgen begint de terugweg…

Dag 9 van de Rock City Chapter Praag reis
Adieu Praag, het was een leuk feestje maar aan alles komt een eind. Maar niet getreurd, we hebben nog 3 mooie reisdagen voor de boeg, vandaag ging de rit van Praag naar Neualbenreurh, een klein Duits plaatsje op de grens met Tsjechië, dat betekend ook meteen dat we alleen vandaag nog hebben om van onze Yuppiedollars (Tsjechiësche kronen) af te komen, maar dat bleek lastiger dan gedacht. Na de koffie, lunch en middagstop hadden we voldoende over om bij de laatste tankstop nog een ijsje te halen, tja je moet wat… De Garmin had z’n dag niet, bij iedere stop bleek dat mijn navi een ruime fantasie had, ik was de enige met deze route, maar die bleek wel super mooi en uitdagend, ook goed!! Morgen gaan we verder richting huis en het belooft weer een mooie dag te worden.

Dag 10 van de Rock City Chapter Praag reis
De terugweg; even voor de jeugdige lezers, vroeger bestond Duitsland uit 2 delen, Oost- en West Duitsland. Oost Duitsland hoorde bij het communistische Rusland en was de vijand, West Duitsland hoorde bij de Amerikanen en was (op het voetballen na!!!!) de vriend. Maar door het vallen van de Berlijnse muur in 1989 en de hereniging in 1990 hebben we een vijand minder, dacht ik…… tot ik vandaag 3 nieuwe vijanden ontdekte!!! nl: Umleitung, Straße schade en Stau!!!! Dat waren de vijanden van vandaag, maar de omgeving was wederom geweldig en zo was het weer ook. Aangekomen bij het laatste hotel, waar de BBQ al stond te gloeien. Lekker gegeten en een klein drankje gedaan. Morgen naar huis, voor het laatste stuk staat ook weer een mooie route klaar, alleen ff kijken wat het weer gaat doen…

Uit Facebook pagina Chris van Leeuwen.

Sponsoring DealerMotorsaloon Amersfoort

ACTIVITEITENKALENDER

Oct 27
Sat

Woodstock Chapter Party Night

SLUITING INSCHRIJVING IS 21 OKTOBER Het is inmiddels een jaarlijkse traditie geworden: de supergezellige Chapter thema feestavond aan het einde van het seizoen. Vooruitlopend op ons grote jubileumfeest de HOGSTOCK Benelux H.O.G. Rally in 2019,… Lees meer
Nov 18
Sun

Eindejaarsrit & Stamppotmiddag

Onze jaarlijkse afsluiter staat dit jaar wederom op de agenda. Ga mee met de laatste Ride-Out van het RCC-motorjaar, om na afloop echt te kunnen genieten van oud Hollandsch eten. Lekkere stamppotten met sappige worst… Lees meer
Nov 30
Fri

LOH Crea Workshop Kerstviering

Altijd al een keer zelf je kerstversiering willen maken, kom dan naar de workshop! Een paar weken voor de Kerst is hier je kans! Onder deskundige leiding gaan we aan de slag om je huis… Lees meer
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief